Rano wypijesz kawę i działasz na pełnych obrotach. Pozwól, by Twój samochód też tak działał- wlej mu oleju.
Jedziesz samochodem na zakupy, do rodziny, na wakacje i Twój samochód nagle przestaje działać? Być może to problemy z silnikiem. Nie pozostaje Nam nic innego jak wezwanie lawety. Na miejscu okazuje się, że zbyt niski poziom oleju spowodował zatarcie silnika. Zastanawiasz się dlaczego przed wyjazdem nie sprawdziłeś stanu oleju- przecież zajmuje to tylko kilka minut, a można uniknąć takiej nieprzyjemnej sytuacji. Jaki olej wybrać? Jak ważne funkcje spełnia dla Naszego samochodu? Jak często go wymieniać?
Olej silnikowy- rodzaj, kolor, zapach. Ile o nim wiesz?
Kontroluj poziom oleju.
Wiele sprzętów elektrycznych m.in. kosiarki spalinowe, piły spalinowe a także samochody do prawidłowego działania potrzebują oleju. Ważne jest zatem dobranie najlepszego oleju. W samochodzie bardzo ważne jest, aby ilość oleju była odpowiednia, gdyż nie tylko jego niedobór ma niekorzystny wpływ, ale także jego nadmiar.
Minimalny poziom oleju podczas jazdy sprawia, że nie do wszystkich elementów, które współpracują z pracą silnika nie dociera smarowanie co bardzo często jest przyczyną zniszczenia wału korbowego lub panewek, a w najgorszym przypadku prowadzi także do zatarcia silnika, co wiąże się z dużym kosztem naprawy samochodu. Zdecydowanie tańszym rozwiązaniem będzie kupno dobrego oleju silnikowego.
Podczas, gdy samodzielnie dolewamy olej ważne jest, byśmy kontrolowali jego poziom. Jeśli maksymalny poziom oleju zostanie przekroczony zwiększa się ciśnienie w układzie korbowym co może prowadzić do rozszczelnienia silnika. Warto więc pamiętać, że dla pracy silnika niekorzystny jest nadmiar oleju oraz jego niedobór.
Sprawdzenie poziomu oleju jest bardzo proste i każdy kierowca bez problemu powinien sobie z tym poradzić. Samochód powinien stać na równym terenie, a silnik nie powinien być rozgrzany. Wyciągając bagnet pamiętajmy o wytarciu go co ułatwi Nam sprawdzenie poziomu oleju. Po włożeniu go na miejsce i ponownym wyjęciu jesteśmy w stanie sprawdzić jego poziom. Dla kierowców ważny jest nie tylko poziom oleju, ale także jego zapach, kolor czy ewentualne zanieczyszczenia.
W przypadku diesli, w których znajduje się filtr cząsteczek stałych zwany też DPF, dochodzi często do rozcieńczania oleju silnikowego olejem napędowym. Niestety ta sytuacja jest wyjątkowo niebezpieczna dla silnika i może powodować jego uszkodzenie. Na każdym zbiorniku, w którym znajduje się olej silnikowy znajduje się miarka, która wyznacza Nam poziom ilości oleju. Przeważnie jest to ⅔ odległości między wartością minimum i maksimum.
Jaki olej najlepiej wybrać?
Wszystko zależy od tego jaki samochód posiadamy. Ważne jest, by sugerować się wytycznymi producenta pojazdu. Jeśli mamy nadal jakieś wątpliwości warto zapytać o radę mechaników samochodowych lub fachowców z pomocy drogowej. Do wyboru mamy trzy rodzaje olejów silnikowych.
- oleje mineralne- główne ich zastosowanie dotyczy starszych samochodów, które mają więcej niż 10 lat. Nie są one najlepszym rozwiązaniem dla nowych silników.
- oleje półsyntetyczne- są one mieszanką olejów mineralnych i syntetycznych- oleje uniwersalne. Warto użyć tego typu oleju do kilkuletnich pojazdów zwłaszcza jeśli nie mamy pewności jaki olej był wlany wcześniej.
- oleje syntetyczne- najlepiej sprawdzają się do silników w nowych samochodach. Wykazują one silne parametry myjące co przy mocno zużytych silnikach może doprowadzić do ich remontu.
Nie wiesz jak wlać olej? Jedź do mechanika. Z chęcią Ci pomoże!
Olej silnikowy i jego funkcje.
Jedną z najważniejszych funkcji oleju silnikowego dla wielu kierowców jest odpowiednie smarowanie wszystkich ruchowym elementów silnika. Optymalna lepkość oleju, modyfikatory tarcia i specjalne dodatki zapobiegające zużyciu silnika powodują obniżenie współczynnika tarcia i zapobiegają zatarciu silnika. Warto stosować wysokiej jakości oleje bazowe oraz dyspergujące i myjące dodatki co pozwala Nam utrzymać silnik w czystości. Nie dochodzi wówczas do odkładania się zanieczyszczeń nisko- i wysokotemperaturowych.
Kolejną ważną funkcją oleju silnikowego jest odprowadzanie ciepła do miski olejowej i chłodzenie rozgrzanych części m.in. denka tłoka czy panewki. W ten sposób olej pomaga utrzymać optymalną temperaturę silnika co skutkuje jego prawidłowym funkcjonowaniem. W wyniku spalania powstają związki siarki, które zostają zneutralizowane przez olej dzięki czemu chronią ją przed powstającą korozją. Każdy silnik posiada ciśnienie sprężania, które jest możliwe dzięki odpowiedniej lepkości oleju.
Zaraz po paliwie, które jest głównym rodzajem energii w samochodzie, olej silnikowy jest najważniejszym składnikiem, który przyczynia się do prawidłowej pracy silnika. W skrócie można uznać, że olej:
- pomaga utrzymać silnik w czystości
- chroni elementy silnika przed korozją
- chłodzi silnik i odprowadza ciepło
- zmniejsza tarcia podczas pracy wszystkich elementów silnika
A Ty jak często zaglądasz pod maskę swojego samochodu?
Problemy z olejem.
Kupując nowy samochód kierowcy często zapominają o sprawdzaniu poziomu oleju. Jest to bardzo ważne, gdyż przy nowych autach pobór oleju do smarowania wszystkich elementów silnika jest znacznie większy niż przy autach, które jeżdżą już od lat. Warto zatem sprawdzić poziom oleju po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.
Na zużywanie oleju składa się wiele czynników. Holowanie ciężkiej naczepy czy ostrzejsza jazda niż zwykle przyczyniają się do większego spalania oleju. Nie warto zatem jeździć na resztkach oleju lub gdy jego ilość znajduje się tuż przy znaczniku minimum.
Nie zawsze warto też ufać kontrolce z oliwiarką znajdującą się na desce rozdzielczej samochodu. Warto raz w miesiącu poświęcić 5 minut na to, aby otworzyć maskę i bagnetem sprawdzić poziom oleju. A co jeśli poziom oleju jest zbyt niski, my o tym nie wiemy, a bezpiecznik od kontrolki na desce rozdzielczej zepsuł się lub przepalił? Niszczymy elementy silnika i zacieramy go. Zdarza się, że często dolewamy olej, a jego zużycie jest bardzo wysokie. Im szybsze spalanie tym szybciej psuje się katalizator.
Wymiana oleju- jak często?
Olej mineralny trzeba wymieniać po przejechaniu około 10 tyś. km, olej półsyntetyczny po około 10-12 tyś. km, a olej syntetyczny po około 15 tyś. km. Wymiana oleju uwarunkowana jest od rodzaju samochodu, od silnika a także od eksploatacji. Jeśli jeździmy tylko po mieście, przejeżdżając tylko krótkie odcinki lub mając duże obciążenie olej powinniśmy wymieniać przynajmniej raz w roku.
Warto co jakiś czas poświęcić kilka minut na sprawdzenie co dzieje się pod maską Naszego samochodu. Sprawdzenie poziomu oleju to nie jedyna rzecz jaką musimy sprawdzić. Warto spojrzeć na płyn chłodniczy, na płyn do spryskiwaczy oraz czy nigdzie nie ma żadnych uszkodzeń przewodów, kabli czy innych elementów.
Regularne kontrolowanie auta pozwala Nam w znaczny sposób przedłużyć jego żywotność. Warto zatem wydać około 50-100 złotych na dobry olej silnikowy niż później “bić się w pierś” i wydać od 500 złotych do nawet kilku tysięcy na nowy silnik (plus oczywiście koszty naprawy) Poświęćmy zatem kilka minut spędzonych pod maską Naszego auta a domowy budżet zostanie nienaruszony.